söndag 4 oktober 2015

NOVISEN VID SPISEN

HEJ. Här lär jag mig att laga min favoriträtt "KÅLPUDDING". Jag är ju ingen mästerkock, frukosten klarar jag  dock med glans. Men denna rätt är lätt att laga, här får ni receptet:
300 g färs av vilken sort ni föredrar, 1 vitkålshuvud, 1 surt äpple , 1 dl ris(skall kokas), smörj en ugnfast form med smör. Strimla vitkålen, riv  en lök och stek allt i en gryta tills det blir halvmjukt. ringla över lite sirap Färsen blandasmed 2 dl. mjölk, salt ochpeppar,blanda i riset och äpplet rivet.
Lägg ett lager av kålen i botten, sedatn färsen och överst resten av kålen överst, klicka över smör och grädda i 225 grader c.a 45 minuter. Rårörda lingon är ett måste, Det är jättegott.
smaklig måltid önskar STIGGE.

2 kommentarer:

  1. Gott,gotti,gott,gott.

    SvaraRadera
  2. Oj, vad jag blev sugen på kålpudding nu! Och på tal om pudding, Stigge, din fru är ju en riktig sådan!

    SvaraRadera