onsdag 9 november 2011

Malmös nya turistmål

Hej. Nu har Malmö fått ett nytt turistmål i världsklass. Det är den nyrenoverade centralstationen som har fått ett ansiktslyft. Här finns allt man kan begära med restauranger, cafèer, butiker, saluhall m.m. Här reser 55.000 varje dag till olika resmål både i Sverige och utomlands, t. ex tar det bara 30 minuter att komma till Kastrup. Jag var och tittade igår och blev imponerad av den mängd av människor som rörde sig på restauranger och i olika butiker. Det var riktig storstadspuls  över det hela, gör ett studiebesök och konstatera att Malmö är med  i racet om bästa platsen att bo i. Allt finns här. Jag vet inte om tågen går i tid i vår region,men det är väl samma problem över hela Sverige, men skulle du bli försenad så har du i alla fall ett ställe att koppla av på.
Lite synpunkter vore kul att få.
hälsningar Stigge



Vore kul att höra synpunkter om vårt Malmö

5 kommentarer:

  1. Å ena sidan tycker jag att det är synd när den gamla tegelstenscharmen går förlorad, å andra sidan var det däremot väldigt tråkigt att sitta och vänta på sitt tåg förr i tiden när det inte fanns något annat än Pressbyrån att fördriva tiden på.

    Nu är jag nyfiken på den nya centralstationen, vi får se hur den håller ihop över vintern!

    SvaraRadera
  2. Nya centralen är klockren! Allt det fina gamla finna ju kvar, uppfräschat och kompleterat med varsamma arkitektoniska tillskott som smälter in perfekt. Frågan är om inte detta är Sveriges genom tiderna snyggaste och charmigaste ombyggnaden.

    SvaraRadera
  3. Håller med bokmald. Rymden och tegelstenscharmen går förlorad, men den finns ju där bakom kulisserna och går att plocka fram igen! Restaurangerna är smakfulla och diskreta. Jag har provat räkmackan hos Johan P. Helt ok men inte mer! Brödet var hårt, torrt och sött, men räkorna var saftiga och handpillede. Hela Centralstationen är en upplevelse! Kontinentalt! Jag älskar numera att vänta på tåget till Simrishamn. Landskapet som glider förbi i installationen i citytunneln är spännande och man förflyttas till andra länder och miljöer! Häftigt och vackert!

    SvaraRadera
  4. tycker det känns tillfälligt och undrade om det skulle se ut så om nån månad och ja, tyvärr gjorde det det. Nä inget mysigt alls, inte som gamla saluhallen. gör om, gör rätt. den gamla byggnaden blev kall och kal.

    SvaraRadera
  5. Håller med Emsan. Gör gärna om, men gör rätt.... I väntan på Göteborgståget häromdagen gjorde jag en rundvandring. Tycker det är rörigt och en del kändes malplacé och när jag fick syn på kinesiska taklampor i knallrött plast kändes det ännu mer tillfälligt. Nya tidens glasbyggnader är inte min melodi. Jag saknar den gamla tegelstenscharmen, men, visst, det finns mer att ÄTA på Malmö Central nu!

    SvaraRadera