fredag 28 september 2012

LITE RADIO-TV- HISTORIA


Hej, som ni alla vet gick Sveriges största enskilda Radio-TV-kedja i konkurs härom veckan. Då jag själv jobbat i branchen många år, sedan 1959-1986. Jag var med i början på TV-åldern. Vid denna tid gick många små mjölk-speceriaffärer omstyr, istället öppnades det små TV-affärer, det blev många och många olika TV-märken dök upp på marknaden. Alla skulle tälja guld, men efterhand försvann de flesta. Färg-TV lanserades och det blev endast de mer seriösa TV-handlare kvar. Märkena som var kvar blev inte så många, Luxor,helsvenskt, Philipskoncernen, tyska Grundig, Telefunken,Blaupunkt m.fl. stora leverantörer. Så dök stora TV-kedjor upp med flera affärer, de övertog många mindre och medelstora enskilda TV-handlare. EX. ONOFF,SIBA, DALER, AXLIN och de nu konkursade EXPERT tog över många butiker. De enskilda handlare som fanns kvar organiserade sig i inköpskedjor  och blev även de en maktfaktor ex. A-handlarna, RINO. Men för dessa stora blev det inte alltid ett lyckligt slut, många har försvunnit och de kvarvarande konkurrerar hårt, jag tror det är bara 3 st stora kvar ELGIGANTEN, SIBA, MEDIAMARKET. Enstaka mindre TV-handlare finns kvar och konkurrerar framför allt med god service. Det var en snabb genomgång av uppgång och fall.
Jag arbetade i Skåne och hade då AXLINS som min största kund, de köpte ofta s.k bokslutsorder vid årsskiftet. Den största enskilda order på TV och stereoapparater som någon tecknat gjorde jag med AXLIN, lille julafton år 1978 eller 1979. Läs här: 4500 färg.tv apparater, 1400 stereoanläggningar allt leverades före nyår. Lite får man skryta med, den julen blev extra trevlig
hälsningar Stigge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar