onsdag 4 maj 2011

Tävling!

1. Mitt absolut bästa resminne är när jag tillsammans med min pojkvän firade jul på Island 2010. När de flesta andra satt hemma och kollade på Kalle Anka låg jag och plaskade i Blå Lagunen med is i ögonfransarna. 38 grader i vattnet och 7 minus i luften. En fantastisk upplevelse som jag ALDRIG i mitt liv kommer glömma.

2. carolina_myrdhen@hotmail.com4 maj 2011 kl. 12:41

Mitt absolut bästa minne från en resa var då jag och min mor reste till New York år 2006. Det var februari och ganska kallt. När vi vaknade en dag så hade det snöat och det pratades om snöstorm osv. Vi tog oss ut och insåg att det var ca 15 cm snö på marken och inte en enda människa var ute, hela manhattan var tomt. Vi bestämde oss för att promenera till Central Park och där var alla, kontorsnissar och småbarn hade rotat fram vad som helst, bara det gick att använda som pulka. Det var en häftig syn.

3. Då jag spenderade en hel månad med min bästa kompis i USA. Vi började resan i New York och tog oss med hjälp av Greyhound-bussar över hela landet och besökt på vägen Washington DC, Savannah, New Orleans, Dallas, Flagstaff, Grand Canyon, Los Angeles och avslutade sedan i San Francisco. Vi fick se otroligt mycket och träffa enormt mycket trevliga människor. Detta är en resa jag kommer minnas för resten av mitt liv och det är också en resa jag är väldigt stolt över att ha gjort.

4. Min bästa resa var när jag var i Siena i Italien med min mamma och min moster. Vi gick i vackra gränder och åt pizza, drack rödvin och åt självklart italiensk härlig glass. Vi gick in i en glassbar som hade massvis med olika sorters glass! Kom ut med en ganska full strut, må jag säga.

En solig eftermiddag gick vi in i en liten genuin butik där en liten italiensk farbror jobbade. Där köpte vi pruciutto-skinka och en dammig flaska asti cinzano. Vi gick upp på vår hotellbalkong och åt detta med italienskt bröd i solen, med utsikt över hustaken och sienas guld-bruna arkitektur!

En annan kväll tog vi en promenad till en grön park där massa kärlekskranka unga par satt och kramades. Utsikten var fenomenal, mot Sienas centrum med höga torn. Resan var dolce vita i hög grad, bomull för själen!

Tack för ett roligt initiativ med tävling!

Mail: thesunnyside@hotmail.com

5. Vi var på en strand i Italien och min dotter, då 12 år, och hennes kompis grävde ned sig i sanden så att bara huvudena stack upp. Det såg för festligt ut och vi knäppte många tokiga kort. Då kommer en liten italiensk pojke förbi och utbrister glädjestrålande: "Mama! Guarda una testa!!!" (Mamma, titta ett huvud!) Pojken sliter sig sedan från sin mamma, böjer sig ned och grabbar tag i min dotters huvud. Han ville så gärna ta det med sig och han kämpade och slet :-) Om du visste så vi skrattade, vi och pojkens mamma! Och vi skrattar fortfarande när vi tänker på den ljuvliga lille killen som hittade ett så fint huvud där på stranden i Italien :-)

6. En vacker och solig dag reste jag över Göta kanal på tvären, med Sverige minsta färga "Lina".
    För att åka med på den 30 sekunders långa resan tar de idag en avgift på 1 kr. Men när jag reste med den sist kostade det endast 50 öre (ännu längre tillbaks kostade det 10 öre..)
    Därför är jag väldigt glad och nöjd att jag gjorde denna fina resa innan prishöjningen.

Denna harmoniska och trevliga tur men en god vän minns jag med glädje, det var dessutom en av de billigaste resor jag gjort. (En dag om sisådär 10 år ska jag också resa Over There!)

Elin från Karlstad

7. Jag minns när jag var i Knohult och nasade sytråd till bondmororna en sommar i barndomen. Jag tjänade ihop två riksdaler under tiden som mina kamrater latade sig sjön. Det var tider det!

8. Ett av mina bästa reseminnen var när jag och min sambo, under en Sydamerika-resa, besökte vindistriktet Mendoza i Argentina. Vi hyrde var sin cykel, så kallad bike`n`wine, som vi färdades på mellan alla de olika vingårdarna. Mendoza är ett oerhört vackert distrikt, och bakom alla de stora fälten fyllda med vinrankor, kunde vi se Andernas snöbeklädda toppar.

Jag kan rekommendera dig en resa till Argentina! Men sålänge kan du köpa dig och din fru en flaska rött Malbec-vin från Mendoza till helgen, och sedan drömma er dit! =)

9. Jag har haft turen att göra många goa resor. Hur vet jag inte riktigt eftersom jag är student och aldrig har pengar. En av mina favoriter är ändå Indien. Jag var där i 5 veckor och volontär-arbetade och fotograferade allt jag kom åt. Trots att jag lyckades spy 20 gånger under dessa 5 veckor var resan fantastisk. Naturen var otrolig och snällare människor får man leta efter. Trots mycket oroligheter och ojämn fördelning finns det mycket att småle åt i Indien. Som att de planterar in nya fiskar i sin heliga sjö varje år eftersom den är så pass smutsig så att alla fiskar dör.

En annan kul resa jag har varit med om är mina två vändor i Ryssland. Mycket god mat, galen biltrafik och cirkus. Den ryska cirkusen är något att se. I brist på djur tycks man kunna dressera allt! Fåglar, piggsvin, rådjur, tvättbjörnar. Och att jonglera på en HD är huvudnumret. Runt runt körde motorcykeln och gjorde alla sömniga av avgaserna. Det är sånt man plockar fram en grå dag och fnissar åt!

Fröken C i Jönköping

10. Ystadborna säger att var än man kommer i världen stöter man på en Ystadbo. Det är kanske en överdrift, men det har hänt mig flera gånger på olika håll i världen. I min busiga ungdom var jag och väninnan på busig semester på Mallorca. Vi hade haft en helkväll...hm... och sovit över på någons soffa och när vi på morgonen efteråt i gassande solsken står vid bussen för att åka till vårt hotell, hörs någon ropa: Kiiiiiiiiit! Min väninna och jag trodde inte våra ögon, som gömdes bakom mörka solglasögon.... när min bror och hans fru står framför oss. De skulle på ordentlig prydsam utflykt, vi hade varit på icke ordentlig prydsam utflykt... ha ha.. De hade åkt till Mallorca på försenad bröllopsresa och nu skulle de med samma buss som vi, så där stod vi ihopträngda och svettiga i bussen, de med fin picknickkorg och vi med svår huvudvärk......