onsdag 23 mars 2011

Papperstidning eller ?

Hej. Det pratas nuförtiden om hur länge papperstidningen skall finnas kvar. För min del för alltid. Läsplattan kommer naturligtvis på sikt, men jag tror det dröjer innan det blir allmän egendom.

Vad jag förstår så läser ungdomar inte så mycket vanliga morgontidningar,  i mitt barndomshem slogs vi om tidningen, speciellt på söndagsmorgnarna. Numera läser de nyheterna på datorn, mobiltelefonen, så småningom på läsplattan och i en framtid kanske på sitt armbandsur.

Bäst vore det om de började med papperstidningen, det finns ingenting bättre än att på morgonen att läsa senaste nytt. Vissa nyheter kan t.o.m ge en liten kick, t.ex den som stod häromdagen " Öresundsregionen växer snabbast", det kan man bli glad för. En annan artikel berättade om att skåningen ligger bäst till att inte drabbas av hjärtinfarkt och andra hjärtproblem. En professor tyckte dock att vi har en ganska jämlik dödlighet i Sverige. Han gjorde en skojig jämförelse, vid en simtävling där en av simmarna visserligen vinner, men att de andra inte kommer långt efter. Jag skulle gärna sluta sist och långt efter.

Det var lite om döden så jag piggar upp er med en annan kul artikel samma dag: I Varberg på Folket hus har de portat pensionärerna som brukar ha söndagsdans där. Anledning: Golvet blir slitet och missfärgat på grund av att de strör ut kaffe för att få bättre glid. Jag föreslår, använd EKO-kaffe så blir det kanske färre kafferep-or.

Hälsningar Stigge

11 kommentarer:

  1. Själv läser jag tidningen på min laptop när jag äter frukost varje morgon, fördelen är väl att det är miljövänligare, men visst är det mysigt med en papperstidning också!

    SvaraRadera
  2. När jag var tidningsprenumerationssäljare fick jag lära mig att det går åt mer energi att starta en dator och läsa nyheterna online än vad det går åt att producera och köra ut en papperstidning. Jag vet inte riktigt hur superväl det stämmer, men jag hoppas. I annat fall har jag fört mången kund bakom ljuset.

    SvaraRadera
  3. Klart att papperstidningen har en framtid! Det finns ju massor med kattlådor.

    SvaraRadera
  4. Gratistidningar är bäst.

    SvaraRadera
  5. jag och mannen har fått sluta prenumerera på vår dagstidning då vi just nu inte har råd. det är inte alls kul att inte ha något att läsa på morgonen.
    att ta fram datorn vid frukostbordet skulle vi aldrig göra. nej en riktig tidning ska det vara!
    för här slåss vi också om den när vi hade den!
    kram jenny

    SvaraRadera
  6. Tycker att du är himla kul :)

    Kika gärna in hos mig och lämna en kommentar.

    Trevlig onsdagskväll!

    SvaraRadera
  7. Varför är alla dina bilder spegelvända? Be barnbarnet om hjälp.

    SvaraRadera
  8. Just det, Stigge! Säg åt Astrid att fixa till bilderna!!!

    SvaraRadera
  9. Min gissning (angående bilderna): Att de är tagna med (den inbyggda?) webbkameran. Det blir ofta så med dem. Det märker man om inte annat när man kör video-Skype.

    SvaraRadera
  10. Men hallå man kan juh inte ta bort söndags dansen!!! Guu så taskigt!!

    Själv läser jag nyheterna i telefonen!

    SvaraRadera
  11. Papperstidningen till morronkaffet med vispgrädde är en glädjestund, ju. Det är liksom ett helt koncept: plocka upp den från dörrmattan, lulla ut i köket och sätta i kontakten till kaffekokaren (laddad kvällen före) och strax känna kaffedoften, sedan bläddra och inte minst HÖRA ljudet av pappersblädder. Snart utrotat, precis som ljudet av mattpiskning. Jag har inte heller längre råd med vanliga prenumerationerna, men hoppar på alla möjliga tilbud. Nyligen hade jag DN. Det blev förstås inte så mycket lokalt, men ändå bra. Snart blir det en 3 mån Skånskan för ett bra pris via Groupon.

    SvaraRadera